Wednesday, August 9, 2017

ROMINA – Ce pregateste presedintele Macron de Thierry Meyssan




Ce pregateste presedintele Macron

Francezii sunt cuprinsi de tulburare, si descopera – putin cam tîrziu – ca nu îl cunosc pe noul lor presedinte, Emmanuel Macron. Interpretînd recentele lui declaratii si actiunile lui referitoare la raportul pe care el l-a compus în 2008, pentru Agentia Attali, Thierry Meyssan anticipeaza directia catre care «El se îndreapta!».

 | DAMAS (SYRIE)  



JPEG - 32.6 ko
De la accidentul cerebral al lui Jacques Chirac, Franta nu mai este prezidata. În timpul ultimelor doua decenii a functiilor sale, el a lasat pe ministrii sai Villepin si Sarkozy sa se sfîsie între ei. Dupa aceea, Francezii au ales doua personalitati care nu au reusit sa investeasca functia prezidentiala, Nicolas Sarkozy si François Hollande. Ei au hotarît atunci sa-l aduca pe Emmanuel Macron la Elyseu, crezînd astfel ca tînarul impetuos era capabil sa reia cîrma.

Contrar campaniilor electorale precedente, cea din 2017 nu a fost ocazia de a dezbate adînc. Mai degraba sa putut constata ca toti micii candidati (adica cei care nu erau sustinuti de partidele mari) contestau profund Uniunea europeana, care purta catre vîrf pe toti marii candidati. Partea esentiala a campaniei a fost o telenovela zilnica care denunta coruptia presupusa a clasei politice în general, si a candidatului favorit, François Fillon, în particular; o narare tipica a «revolutiilor colorate». Asa precum în toate modelele fara exceptie, opinia publica a reactionat pledînd «degajismul»: tot ceea ce era vechi, era corupt, tot ceea ce era nou, era drept si bun. Deci, nici una din crimele despre care, cu totii vorbeau, nu au fost stabilite.

În revolutiile colorate precedente, opinia publica stabilea de la trei luni (revolutia Cedrului din Liban), la doi ani (revolutia Trandafirilor în Georgia), înainte de a se revela si de a descoperi, ca a fost organizata. Ea revenea dupa aceea, catre ceea ce ramînea din prima echipa. Arta organizatorilor revolutiilor colorate, consista deci în a le realiza, fara sa astepte schimbarile pe care comanditarii lor înteleg sa le efectueze în institutii.


Emmanuel Macron a anuntat mai înainte ca el avea sa reformeze de urgenta Codul de Munca, folosind pentru asta procedura prescriptiilor. În plus, el a anuntat importante reforme institutionale: modificarea Consiliului economic si social, scaderea -«suspendarea», am putea spune în termeni de manageri – a doua nume alese la toate nivelele, si elemente de «moralizare»a vietii politice. Toate aceste proiecte sunt situate în linie directa, în raport cu Agentia pentru eliberarea cresterii franceze din 2008, al carui presedinte era Jacques Attali, si Emmanuel Macron era secretarul general adjunct.

JPEG - 49.4 ko

Raportul Agentiei Attali (creat de presedintele Sarkozy) începe cu aceste cuvinte: «Acesta, nu este nici un raport, nici un studiu, însa un mod de folosinta pentru reformele urgente si de baza. El nu este nici partizan, nici bi-partizan: el este un ne-partizan.»

Codul de Munca

Referitor la Codul de Munca, exista efectiv un consens larg, pentru a-l adapta situatiilor economice contemporane. Totusi, în vederea documentelor preparatorii disponibile, guvernul se situeaza în afara acestui consens. El planuieste sa abandoneze sistemul juridic latin, pentru cel în vigoare din Statele-Unite. Un angajat si patronul sau, ar putea sa negocieze între ei un contract contrariu legii. Si pentru ca sa nu existe îndoiala asupra amploarei lui si asupra importantei acestei reforme, sistemul educativ va trebui sa produca copii bilingvi francez-englez, la sfîrsitul scolii primare.

Aceasta schimbare de paradigma nu a fost niciodata dezbatuta în Franta. Cel mult ea a fost evocata cu ocazia dezbaterilor parlamentare asupra legii El-Khomri-Macron din 2016. Anumiti observatori dezvaluisera ca regula negocierilor corporative privind acordurile sectoriale, deschidea o basculare posibila catre dreptul american.

Aceasta alegere este cu atît mai surprinzatoare, ca daca Statele-Unite formeaza prima putere financiara din lume, ele sunt depasite pe larg pe planul economic, de tari asa de diferite ca China sau Germania. În plus, daca Regatul-Unit respecta votul cetatenilor sai, si îsi continua iesirea sa din Uniunea europeana, aceasta nu va mai fi dominata de lumea financiara anglo-saxona, însa de cea economica a Germaniei.

Institutiile

Referitor la reforma institutiilor, este socant de a observa ca, daca reformele planuite de presedintele Macron, se pot dovedi a fi excelente, nici una este asteptata de Francezi. Nimeni nu denuntase pîna în prezent o multitudine de parlamentari sau de consilieri municipali. Dimpotriva, cantitati de raporturi au denuntat acumularea de straturi administrative (comune, comunitati de comune, departamente, regiuni, Stat) si proliferarea de «Comitete Théodule».

În realitate, presedintele Macron, înainteaza deghizat/mascuit. Obiectivul sau pe termen mediu, anuntat pe scara larga în publicatii din 2008, este suprimirea comunelor si a departamentelor. Este vorba de omogeneizarea colectivitatilor locale franceze, cu modelul impus deja pretutindeni, în Uniunea europeana. Elyseul, respingînd experienta istorica a Francezilor, considera ca ei pot fi administrati ca si toti ceilalti Europeni.

Reforma Consiliului economic si social, ramîne neclara. Cel mult se stie ca ar fi vorba în acelasi timp de a dizolva nenumaratele «Comitete Théodule», si de a-i încredinta dialogul social. Esecul lui Charles De Gaulle asupra acestui subiect, în 1969, ne lasa sa credem ca daca aceasta reforma va fi realizata, nu va fi pentru a rezolva o problema, însa pentru a o îngropa definitiv. Efectiv, cu toate ca dialogul social este efectuat în prezent la nivel de sucursale, reforma Codului de Munca, va lipsi acest dialog de un obiect concret.

În 1969, presedintele De Gaulle, renuntase sa abandoneze din nou vechiul sau proiect de «participare», adica, de a redistribui cresterea capitalului afacerilor, între proprietarii lor si angajatii lor. El propusese dimpotriva sa faca sa participe lumea Muncii, la procedeul legislativ. Pentru asta, el imaginase sa faca sa fuzioneze Consiliul economic si social, cu Senatul, în asa mod încît, Camera superioara, sa cuprinda în acelasi timp reprezentantii regiunilor si a lumii profesionale. În special, el propusese ca aceasta camera sa nu mai poata sa redacteze ea însasi legi, însa, sa emita un aviz asupra oricarui text, înainte ca el sa fie dezbatut de Adunarea Nationala. Era vorba deci de a da puterea de aviz legislativ, organizatiilor taranesti si liberale, sindicatelor muncitoresti si patronale, universitatilor si asociatiilor familiare, sociale si culturale.

Cele doua prioritati pe care presedintele Macron, întelege sa le conduca, înainte ca alegatorii sai sa se trezeasca, pot fi rezumate astfel:

        a guverna piata de Munca, dupa principiile de drept americane;
        a adapta colectivitatile locale, normelor europene, si sa închisteze organizatiile reprezentative ale lumii Muncii, într-o adunare pur si simplu onorifica.

În afara de a elimina orice urma de lupte sociale de mai multe secole, numai pentru profitul capitalistilor, Emmanuel Macron, va trebui sa îndeparteze alesii de alegatorii lor, si sa-i descurajeze pe acestia de a investi în afaceri publice.

Despre acelasi subiect:

- « De la Fondation Saint-Simon à Emmanuel Macron », par Thierry Meyssan, Réseau Voltaire, 16 avril 2017.
- « Kadima ! En Marche ! », par Thierry Meyssan, Réseau Voltaire, 9 mai 2017.
- « Macron-Libye : la Rothschild Connection », par Manlio Dinucci, Traduction Marie-Ange Patrizio, Il Manifesto (Italie), Réseau Voltaire, 1er août 2017.

Documents joints

Articles sous licence creative commons
Vous pouvez reproduire librement les articles du Réseau Voltaire à condition de citer la source et de ne pas les modifier ni les utiliser à des fins commerciales (licence CC BY-NC-ND).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.